آشنایی با خواص زعفران

 زعفران خواص زعفران

خواص زعفران از قدیم الایام تاکنون در آسیا علی الخصوص در ایران بین مردم معروف و پرطرفدار است. این گیاه ارزشمند علاوه بر طعم دهندگی غذا خواص درمانی بسیاری دارد. به همین دلیل زعفران را طلای سرخ ایران نامیده‌اند. ما در این مقاله به بررسی خواص زعفران پرداخته ایم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

خواص زعفران

گیاه زعفران ادویه ای بسیار خوش عطر و خوش رنگ است که در اکثر غذا‌ های سنتی ایرانی استفاده می‌شود. این گیاه فوق‌العاده علاوه بر عطر خوش و طعم بی نظیری که به غذا‌ های ما می‌بخشد دارای خواص درمانی بسیاری است. دانشمندان طی تحقیقات و مطالعات زیاد بر روی گیاه زعفران به نتایج شگفت انگیزی دست یافته‌اند.

خواص زعفران در کاهش افسردگی

یکی از فوق العاده‌ترین خواص زعفران کاهش افسردگی و درمان بیماری های اعصاب است. زعفران با ترشح سروتونین در بدن به درمان بیماری افسردگی کمک می‌کند. همچنین این گیاه فوق العاده با دارا بودن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و طبع گرمی که دارد برای کنترل استرس بسیار موثر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

دمنوش زعفران منبعی سرشار از ویتامین C با قدرت جذب بالا است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌های عفونی، سرما خوردگی و آنفولانزا می‌شود. یکی دیگر از فواید و خواص زعفران تقویت قلب و سیستم گردش خون است. این گیاه بی نظیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی می‌کند و باعث سلامت قلب و عروق و سیستم گردش خون می‌شود.

تقویت حافظه

زعفران به دلیل برخورداری از ویتامین B6 موجب بهبود عملکرد سیستم اعصاب می‌شود و از بروز بیماری‌های مغز و اعصاب پیشگیری می‌کند. این گیاه ارزشمند علاوه بر خاصیت ضد افسردگی و شادی آورش به دلیل داشتن ماده ای به نام کریستین سلول‌های خاکستری مغز را ترمیم می‌کند و باعث تقویت حافظه و درمان بیماری آلزایمر می‌شود. همچنین زعفران از بروز بیماری‌های ام اس، پارکینسون، آلزایمر و زوال عقل پیشگیری می‌کند و در درمان آنها بسیار موثر است.

 خواص زعفران

سایر خواص زعفران

یکی دیگر از خواص فوق‌العاده و فواید زعفران پیشگیری از رشد اضافی و بی رویه ی سلول‌های بدن و جلوگیری از بروز انواع سرطان است. همچنین گیاه زعفران از سلول‌های ریه محافظت می‌کند و در درمان بیماری‌های ذات‌الریه، برونشیت و آسم بسیار موثر است. همچنین گیاه زعفران با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن از بروز بیماری دیابت و بالا رفتن کلسترول پیشگیری می‌کند.

تنظیم عادت ماهانه

یکی از مهم‌ترین فواید و خواص زعفران تنظیم عادت ماهانه در بانوان و کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی است. دانشمندان طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف زعفران علائم سندرم پیش از قاعدگی را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین زعفران به دلیل خاصیت ضد التهابی اش موجب از بین رفتن زخم معده و درمان معده درد، نفخ و یبوست می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *