تفاوت عسل طبیعی و تقلبی

 

تفاوت عسل طبیعی و تقلبی

مهمترین تفاوت عسل طبیعی و تقلبی این است که در فرایند تولید عسل طبیعی، زنبور از شهد گل‌های مختلف تغذیه کرده و فرآوری، غلیظ کردن و یا به اصطلاح سفت کردن انجام داده و در کندو ذخیره کند، در صورتی که زنبور به جای شهد گل‌ها و گیاهان از شکر یا قند و یا از آب میوه‌ها تغذیه کرده باشد محصول را نمی‌شود عسل طبیعی نامید.

یکی از دغدغه‌های مهم افراد هنگام خرید عسل، این است که آیا عسلی که می‌خرند واقعا طبیعی است یا خیر. و به همین دلیل است که بسیاری از آنها به دنبال راه‌هایی مطمئن برای تشخیص عسل طبیعی و تقلبی و پاسخ به سوالات زیر هستند.

  • چگونه عسل اصل رو از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • آیا شکرک زدن عسل دلیل تقلبی بودن آن است؟
  • روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی؟
  • تست عسل طبیعی با آب سرد؟

تشخیص عسل طبیعی و تقلبی

 

تفاوت-عسل-طبیعی-و-تقلبی

روش اول: عسلی را که می‌خواهید طبیعی بودن آنرا امتحان کنید را داخل بطری ریخته آنرا به صورت عکس قرار دهید مدتی صبر کنید تا ته نشین شود، عسل طبیعی مدت زمان زیادی زمان لازم دارد تا کامل ته نشین شود، اما عسل تقلبی به خاطر املاح اضافی سریع ته‌نشین می‌شود.

 

راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تست عسل طبیعی با آب سرد

روش دوم: در این روش عسل طبیعی و تقلبی هر کدام را در داخل لیوان آب سرد جداگانه بریزید. همزمان با ریختن عسل در آب عسل تقلبی سریع‌تر در آب حل می‌شود ولی عسل طبیعی به صورت یک نوار باریک در ته لیوان جمع می‌شود.

 

 تشخیص عسل طبیعی با آب

روش سوم: در این روش هردو عسل طبیعی و تقلبی را در داخل دو ظرف سربسته بریزید و بعد هر دو ظرف را کامل تکان داده تا عسل‌های هر دو ظرف حل شوند، بعد از چند لحظه عسلی که تقلبی است کف روی آن زود از بین می‌رود ولی این عمل در عسل طبیعی مدت زمان زیادی وقت صرف می‌کند.

آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟

عسل-شکرک-زده

برخلاف باور رایج در بین مردم، که عسل شکرک زده را عسل تقلبی می‌پندارند! ولی در واقع عسل طبیعی و عسلی که یک قطره هم شکر در آن استفاده نشده است نیز شکرک یا به اصطلاح رس می‌بندد. در واقع شکرک زدن، یکی از نشانه‌های طبیعی بودن عسل و حرارت ندیدن عسل است.

البته باید خاطرنشان کرد این عامل به دمای محیط، نوع گیاهی که زنبور عسل از آن تغذیه کرده و منطقه تولید عسل نیز وابسته است. همچنین رس بستن عسل طبیعی هم باید به گونه ی باشد که موقع خوردن مانند کره در دهان آب شود نه اینکه مانند دانه‌های شکر زیر زبان احساس شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

14 دیدگاه برای “تفاوت عسل طبیعی و تقلبی

  1. پری عبادی گفته:

    اگه واقعی باشه روش خوبی برای آزمایش عسل طبیعی هستش. ما که امتحانش نکردیم ولی اگه درست باشه خوبه.

    • ارگانوکالا گفته:

      ممنون از نظر شما. یکبار با عسل های که از ما می خرید همین روش ها رو امتحان کنید.
      سپاس.

  2. دبیاج محمدی گفته:

    من این روش امتحان کردم برای ما که طبیعی بود. امیدوارم روش درست و واقعی باشه. ولی به نظر روش خوبی میومد. ممنون از مطالب خوبتون.

    • ارگانوکالا گفته:

      با سلام و درود
      ممنون از پیام شما. بله این روش یک روش خانگی پرکاربرد برای تشخیص عسل طبیعی با تقلبی است.
      سپاس از شما.

    • ارگانوکالا گفته:

      باسلام.
      همین روش برای یک عسل امتحان کنید و نتیجه رو مقایسه کنید که کدام یک نزدیکتر می باشد.
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *